Tűnődések - július 31. |
|
|
|
"Ami szellemi gyakorlataimat illeti, én naponta legalább öt és fél órát töltök imával, meditációval, tanulással. Ezen felül, amikor csak a nap szabad perceiben tehetem, imádkozom, így például étkezés közben vagy utazásaim idején. Az utóbbit három fő okból teszem. Az első, hogy ezzel is közelebb kerülök napi kötelességem teljesítéséhez. A második, hogy ily módon nem hagyom haszontalanul múlni az időt. A harmadik pedig, hogy ezzel csillapítom a félelmemet ! Komolyra fordítva a szót, nálam a vallásgyakorlat és a mindennapi élet teljesen összefonódik, nem látok közöttük határokat."
Tendzin Gjaco
|
Tűnődések - július 30. |
|
|
|
"Azt mondják, hogy az álom folyamatai és a test durva és finom szintjei között szoros kapcsolat van. De azt is mondják, hogy létezik egy úgy nevezett "különleges álomállapot". Ebben az állapotban a testen belül egy ugyancsak különleges "álomtest" keletkezik az elme és az életerő aktivitásából. Ez az álomtest képes teljesen különválni a durva fizikai testtől, és eltávolodni, "elutazni" máshová. Az álomtest létrehozásának egyik módja, hogy az álmot álomként ismerjük fel. Aztán már nyilvánvalóvá válik az is, hogy az álom képlékeny, alakítható, és némi erőfeszítéssel ellenőrzést gyakorolhatunk fölötte."
Tendzin Gjaco
|
Tűnődések - július 29. |
|
|
|
"A karmikus világlátás egyik alapgondolata, hogy az okok és következmények között pontosan meghatározott összefüggés létezik. Ki van zárva például, hogy negatív cselekedetekből öröm vagy boldogság származzon. Öröm és boldogság csakis pozitív cselekedetek eredménye lehet. Vagyis lehetőségünk van a pozitív cselekedeteket közvetlenül az öröm valódi okaiként látni, örömforrásként csodálni."
Tendzin Gjaco
|
Tűnődések - július 28. |
|
|
|
"Kétségtelen, hogy a születések körforgásának nincs kezdete, és hogy a megszámlálhatatlan születésben az anyai szerep minden korban változatlan. A gyermek iránt táplált anyai érzés a szeretet klasszikus példája. Az utód biztonsága, védelme és ellátása érdekében az anya még az életét is kész feláldozni. Mindezért a gyermeknek valamilyen módon ki kell fejeznie háláját. Anyja iránt érzett szeretetének és hálájának legméltóbb kifejeződése, ha a gyermek erényesen, erkölcsi tisztaságban él."
Tendzin Gjaco
|
Tűnődések - július 27. |
|
|
|
"A gondjaink manapság igen megszaporodtak. Némelyek közülük, mint például a természeti csapások, elkerülhetetlennek látszanak, ezekkel szembe kell néznünk, és tőlünk telhetően meg kell küzdenünk velük. Ám a legnagyobbakat maga az ember okozza magának, s főként viselkedési és gondolkodási zavarainkból származnak. Ezek elkerülhetők lennének. Ilyenek az ideológiai, de még a vallási összeütközések is, amikor az ember ember ellen harcol, szem elől tévesztve valódi, érdemes céljait. Elfelejti, hogy a legkülönféléb vallások, társadalmi és politikai rendszerek csak eszközök azoknak a céloknak az eléréséhez, amelyekben az átlagos igényű ember megtalálja a boldogságot. Ezeket az eszközöket - vallásokat, ideológiákat - sohasem szabad a célok fölé helyezni. Az ember a dolgok fölött áll, és ezt a viszonyt - a belőle származó következményekkel együtt - minden korban, minden körülmények között fenn kell tartani."
Tendzin Gjaco
|
Tűnődések - július 26. |
|
|
|
"Amikor méltatlan szavakkal illetnek, szidnak, sértegetnek minket, bár eleinte tűrhetetlen fájdalmat érzünk, megkönnyebbülünk, ha a harag igazi természetére gondolunk. Aki megértette a tanítást, tudja hogy üres szavak hullanak rá. Akár a visszhang, olyan személytelenül és céltalanul hangzanak. Fogjuk fel úgy, mintha egy élettelen tárgyat szidalmaznának, és akkor ezek a szavak a legcsekélyebb nyugtalanságot sem kelthetik bennünk."
Tendzin Gjaco
|
Tűnődések - július 25. |
|
|
|
"Mint gyakorló buddhista hiszem, hogy a liberális jogi gondolkodás, a személyiséghez fűződő jogok és a személyi szabadság nagyon fontos dolgok. Csakhogy ez nem jelentheti azt, hogy bárkinek joga lenne figyelmen kívül hagyni mások jogait és szabadságát."
Tendzin Gjaco
|
Tűnődések - július 24. |
|
|
|
"Amikor úgy képzeljük, hogy maga a szertartás, a forma, megteremti számunkra azt a szellemi közeget, teret és atmoszférát, amelyet valamely vallás gyakorlásától várunk, rosszul számítunk. lyenkor a szertartás bemutatásának folyamata igen erős hatást gyakorol ránk, olyannyira, hogy ez a hatás, a külsőség válik meghatározó élményünkké. Amikor a vallásgyakorlatból hiányoznak a szellemi dimenziók, a szertartás üres formalítássá, külső dísszé, valójában teljesen szükségtelenné válik. Minden jelentés elvész belőle, rutinból végezzük, már nem más, mint időtöltés, unaloműző játék."
Tendzin Gjaco
|
Tűnődések - július 23. |
|
|
|
"A guru, a szellemi tanító, felelős a saját hibáiért, helytelen viselkedéséért. Az viszont már a tanítvány felelőssége, ha hagyja magát félrevezetni. Mindketten hibásak tehát, ha ezért lesz eredménytelen a munkájuk. A tanítvány azért hibás, mert túlságosan kritikátlan, odaadó, szófogadó, vakon követi a gurut, egy másik személyt. Ez mindig nagyon ártalmas, önveszélyes viselkedés. Másrészről viszont a mester, a szellemi vezető, azért okolható a közös kudarcért, mert hiányzik belőle az együttműködési készség, a tisztesség, amely ilyen helyzetben megóvná őt attól, hogy kárt okozzon másoknak."
Tendzin Gjaco
|
Tűnődések - július 22. |
|
|
|
"Akik bombákat gyártanak, képzett szakemberek. Igen szűk területre összpontosítanak, így válnak rendkívül jártassakká és nagy tudásúvá. Kiváló specialisták. A saját területükön kívül azonban semmit sem látnak. Fogalmuk sincs munkájuk szélesebb körű hatásáról, a következményekről. Ez is a csőlátás egyik fajtája. Amíg csak a dolguklra figyelnek, addig az öncsalás folyamatosan igazolást, alátámasztást nyer. Eredményeik - az őket rabként dolgoztatók szempontjából - óriásinak mondhatók. A saját igazságuk a saját világukban kétségbevonhatatlan. Valami egészen különlegesen nagyot alkotnak. Ők "a haladás hősei" .
Tendzin Gjaco
|
|