Tűnődések - augusztus 30. |
|
|
|
"Nem élég kérni az áldást valakire vagy valamire. Az áldást kívánni kell, mélyen és őszintén. És tenni is kell érte. Ne várja az áldást az, aki azt hiszi, hogy minden erőfeszítés nélkül hullik rá. Képtelenség, hogy bárkinek is így legyen része benne."
Tendzin Gjaco
|
Tűnődések - augusztus 29. |
|
|
|
"Összességében sok mindent igen hatékonynak találok a nyugati világ társadalmaiban. Különösen nagyra becsülöm a nyugati emberek kreatív és alkotó munkáját, tudásszomját. Másrészről viszont a nyugati életmód számos jellemzője aggodalmat kelt bennem. Az emberek hajlamosak mindent konkrétan és határozottan megítélni, valami vagy "fehér" vagy "fekete", vagy "ilyen" vagy "olyan", vagy "kell" vagy "nem kell", és így tovább. Vagy - vagy ... Ez a fajta gondolkodás mellőzi a kölcsönös függőség és a viszonylagosság tényét, mely a dolgok között fönáll. A két szélső, a fekete és a fehér között nem látják a szürke árnyalatait. Elvesztették látásuk élességét. És még egy különös dolog a nyugati világban. Szoros testvéri közelségben élő emberek milliói képtelenek egymással nyílt, őszinte kapcsolatot teremteni. Valódi érzéseiket és gondolataikat csupán macskáikkal és kutyáikkal osztják meg."
Tendzin Gjaco
|
Tűnődések - augusztus 28. |
|
|
|
"Minden földlakó teremtmény - legyen az emberi lény vagy állat - a maga sajátos módján hozzájárul ahhoz, hogy a világ, amelyben élünk, szép és lakható legyen. Külön-külön és csoportokban is szorgalmasan dolgozunk életünk kényelméért és biztonságáért. Az étel, a ruha és minden egyéb, amire szükségünk van, nem hull az égből. Rengeteg munkát rejtenek magukban a megalkotott tárgyak. Egymásért dolgozunk és ez hálára kötelez bennünket egymás iránt. Az együttérzés és a szerető jóakarat, közös eredményeink és boldogságunk jelei."
Tendzin Gjaco
|
Tűnődések - augusztus 27. |
|
|
|
"Az elme éber állapotban történő gyakorlásán kívül, igen hasznos az alvás idején történő gyakorlás. Ha képesek vagyunk a tudati működést az alvás óráiban is valamilyen hasznos cél érdekébe állítani, azzal általános szellemi erőnlétünk növekszik. Ha ez nem sikerül, bizony több órányi időt veszítünk naponta. Elérhető például, hogy mindjárt az elalvás perceiben valamilyen pozitív tudatállapotot teremtsünk magunkban akár az együttérzés élményének, akár a múlékonyság vagy üresség képzetének idézésével, s ebben a tudatállapotba kerülve, ez erényeket szinte szünet nélkül gyakorló meditátorokká válhatunk."
Tendzin Gjaco
|
Tűnődések - augusztus 26. |
|
|
|
"Nem minden munka végezhető örömmel. Háromféle erőfeszítést ismerek, amelyek öröm forrásai is egyben. Az első, az elme önvédelmi rendszerének, pajzsának kialakítása. A második az erény gyarapításáért tett erőfeszítés, a harmadik pedig a társakért végzett munka erőfeszítése. Ezeknek az erőknek a kifejtését főleg a lustaság különböző szintű megmutatkozásai akadályozzák. Elsőként a halogatás lustasága, aztán a hanyagságból, rendetlenségből származó lustaság, majd az önbecsülés és önbizalom hiányából eredő lustaság."
Tendzin Gjaco
|
Tűnődések - augusztus 25. |
|
|
|
"Ha valaki jól képzett, rangos és vagyonos, akkor igen fontos, hogy folyamatosan ellenőrzése alatt tartsa és fékezze őt valamilyen belső erő. Ez azért szükséges, hogy ne ringassa el a kényelmes élet, megőrizze látásmódját és tudását a szamszárában, vagyis a létforgatagban való létezés tökéletlenségéről. Az a helyes, ha minden körülmények között használjuk ezt a tudásunkat, amely segíti haladásunkat a megvilágosodás felé vezető úton, és segíti munkálkodásunkat a többi érző lény javára. Mindenkor szükséges tehát egyensúlyt tartani az életvezetésünkben, más szóval, mindenfajta szélsőséget és túlzást kerülni kell. A figyelmes egyensúlyozás közben pedig még haladni is kell az úton."
Tendzin Gjaco
|
Tűnődések - augusztus 24. |
|
|
|
"A szexuális vonzódáson alapuló nemek közötti kapcsolatoknak én két különböző csoportját látom. Az egyik tisztán szexuális kapcsolat, amelyet a szexuális vágy motivál, ösztönzője a pillanatnyi kielégülést ígérő azonnali öröm. Ez nem igazán megbízható, tartós kapcsolat, mert a résztvevők nem mint emberek kerülnek kapcsolatba egymással, hanem sokkal inkább, mint tárgyak. A szexuális kapcsolatok másik csoportjában a vonzódás nem elsősorban fizikai természetű. Inkább a másik ember értékeinek felismerésén és tiszteletén alapul, a másikban felfedezett szépség, kedvesség, finomság megbecsülése fejeződik ki benne. Az ilyen fajta kapcsolatok szereplői tisztelettel és méltósággal közelítenek egymáshoz."
Tendzin Gjaco
|
Tűnődések - augusztus 23. |
|
|
|
"Szellemi és érzelmi életünk jellemzői megmutatkozhatnak külsőségekben is. Éppúgy, ahogy valamilyen ruhát hord az ember, és abból következtetni lehet a személyiségére, úgy lehet úgy lehet következtetni valakinek a lelki habitusára abból, hogy a házában például egy kis szentély, oltár, vagy szentkép áll, szent szöveget idéz vagy vallási éneket hallunk tőle. De hogy valaki ilyen külsőségek között él, áldozatot mutat be otthonában, imát mond és énekel, ez mind másodlagos a valódi lelki élet szempontjából. Mindezt az is megtehetei, aki önmagában közben erős negatív indulatokat táplál. Pozitív érzelmi és szellemi jellemzőink, igazi belső kvalitásaink, erényeink, egy pillanatig sem férnek össze, nem létezhetnek együtt beteg érzelmi tartalmakkal, az elme, a szellem negatív állapotával."
Tendzin Gjaco
|
Tűnődések - augusztus 22. |
|
|
|
"Elég sokféle olyan érzést ismerünk, amely akkor is meggyötör minket, ha bennünk keletkezik, és akkor is, ha másban. Ilyen az önteltség, a féltékenység, az arrogancia, ilyenek a különféle kielégületlen vágyak, de ilyen gyötrő érzés támad bennünk az érzelmi és szellemi élet korlátainak megtapasztalásakor is. Azonban minden hasonló érzés közül a harag és a gyűlölet leküzdhetetlen akadályt jelent az önzetlenség és a jóakarat kifejlesztésének útján, a másik pedig, hogy a már kifejlesztett erényeket és a lélek megszerzett nyugalmát is képesek lerombolni. Vagyis legfontosabb értékeink eshetnek áldozatul."
Tendzin Gjaco
|
Tűnődések - augusztus 21. |
|
|
|
"Az elme gyakorlását gyermeki odaadással kell végeznünk. A késztetés legyen hasonló a gyermek motivációjához, amely a játékhoz, vagy a sporthoz vezeti, maga a gyakorlat pedig olyan legyen, mint ahogy ő merül el teljesen a tevékenységében. A játékba feletkezett gyermek olyan gyönyörűséget érez, amellyel nem tud betelni, mindig többet és többet akar belőle. Nekünk is ezt kellene éreznünk szellemi gyakorlataink közben."
Tendzin Gjaco
|
|