Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - október 29. |
|
|
|
"Ha szeretet van, akkor van remény az igazi családi életre, testvéri kapcsolatokra, igazi nyugalomra, békességre. Ha a szeretet elvész a szívből, és attól fogva ellenségeidnek tekinted a társakat, akkor lehetsz bármilyen nagy tudású, képzett, sikeres, vagyonos ember, sorsod a szenvedés, a kilátástalanság lesz. Akik ebben osztoznak veled, békétlenségben élnek, egymás rászedésén és tönkretevésén fáradoznak. Pedig mindannyian szenvedők vagyunk a földi világban, legjobb esetben, reménykedő szenvedők. Éppen ezért hasztalan és méltatlan dolog szembefordulnunk egymással, viszálykodni, bántani egymást. Minden szellemi és érzelmi megkönnyebbülés, felszabadulás alapja a szeretet. Egyetlen kérésem, hogy szeressetek jól."
Tendzin Gjaco
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - október 28. |
|
|
|
"Azzal, hogy az emberek előtt nyilvánvalóvá tesszük a vallás funkcióját, közelebb hozzuk egymáshoz a felekezeteket. Minden tanítás megfogalmazza az embert jobbító valódi céljait. Ha ezekkel tisztában vagyunk, elkerüljük a felekezeti megkülönböztettés és részrehajlás veszedelmes csapdáit. És elkerüljük bármely vallás elvetésének és elítélésének még súlyosabb bűnét."
Tendzin Gjaco
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - október 27. |
|
|
|
"A tolvaj mások javait lopkodja, feldúlja az emberek életét, megzavarja nyugalmukat. Amikor felépül egy ház, a lakói máris elkerítik és az ablakokra sűrű vasrácsot raknak, hogy védjék vagyonukat a tolvajoktól. Gondoltál-e már valaha arra, hogy ezeknek a kerítéseknek és rácsoknak csak a látványa is mennyire nyugtalanító, és hogy már ez is meglopja egy kicsit a boldogságunkat ?"
Tendzin Gjaco
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - október 26. |
|
|
|
"Ha megtiltják az embereknek, hogy törekedjenek a boldogságra, akkor elégedetlenek lesznek. A boldogság akarása ösztönös törekvés. Ha az útját elzárják, az emberek képtelenek lesznek az együttműködésre, elszaporodnak a viszályok. A valódi együttműködést azonban nem lehet fenyegetéssel, erőszakkal kikényszeríteni. Ehhez megértésre, nyílt emberi kapcsolatokra és a boldogság esélyére van szükség. Addig a közösségi élet csak egyre nehezebbé válik. Ha az emberek szükségletei kielégíthetők, akkor meg kell adni ennek a lehetőségét, a békesség érdekében. Az együttélés minden alapját nélkülözi, ha az emberek nem kívánt szociális, politikai és kulturális keretek közé kényszereítve élének. Addig a békesség közöttük egyre távolibb."
Tendzin Gjaco
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - október 25. |
|
|
|
"Az elme gyakorlója legyen elszánt. Az igazi szellemi tevékenység igazi nehézségekkel jár, és bírni kell a terheket. Akadályok tömegét kell erővel, akarással leküzdeni az úton, s mindvégig tudnod kell, hogy nem érsz célba, ha elszántságod csökken. Ne bizonytalankodj, határozottan törj a célra. Buddha élete annak az embernek a története, aki kemény munkával és rendületlen kitartással érte el a teljes megvilágosodást. Nincs könnyebbik út."
Tendzin Gjaco
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - október 24. |
|
|
|
"A hit három fajtáját ismerjük. Az első imádat formájában jelenik meg, melyet főként különleges személyek, vagy valamely különleges életforma iránt éreznek az emberk. A második a vágyódás, a vágyakozás formájában mutatkozik. Ez erős késztetést jelent arra, hogy valamely magasabb létformába jussunk. Tulajdonképpen a versengés, a teljesítés szelleme táplálja a hitnek ezt a fajtáját. A hit harmadik fajtáját pedig kizárólag a meggyőződés élteti."
Tendzin Gjaco
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - október 23. |
|
|
|
"Ami előző életünkből újraszületik bennünk, az lényegünk lényegeként ismerhető fel. A megvilágosodás az újraszületések végét jelenti. Ez már a tökéletes nem-azonosság semmi korábbival, a tökéletes nem-ragaszkodás semmi korábbihoz. Sem fizikai érzékeléshez, sem érzéshez, sem értelemhez, sem gondolathoz, sem eszméhez."
Tendzin Gjaco
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - október 22. |
|
|
|
"Az ember igazságérzete gyerekkorában a legfejlettebb. Az igazságérzet valószínűleg velünk született érzékünk, az ember legtermészetesebb jellemzője. A gyerekkortól távolodva természetessége egyre több tanult tulajdonsággal , rossz attiIűddel vegyül, mire az ember felnő, gyakran már csak feltételes reflexként lép működésbe. Pedig a felnőtt embernek is szüksége lenne fejlett igazságérzetre, hogy már messziről felismerje és elkerülje a méltatlan, megalázó élethelyzeteket, és hogy jelleme tisztaságát megőrizze. Egyre gyakrabban érzek tiszteletet a kisgyerekek és a bátor felnőttek iránt, akik ki mernek állni az igazukért, vállalják az emberi természet legőszintébb megnyilvánulását."
Tendzin Gjaco
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - október 21. |
|
|
|
"Mindig nagyon óvatosnak kell lennünk, amikor az elme ismeretlen tájakon kutat. A tudományos gondolkodás persze sokat segíthet a tájékozódásban. Ha már kicsit ismerősnek találjuk a dolgokat, legalább nem látszanak olyan rejtéjesnek. Az ember tisztelje az ismeretlent, és óvatos kérdésekkel, kísérletekkel faggassa a természetet. Az eredmény a válaszoktól függ. Ám ha nem kapunk értékelhető választ, az sem baj. Ha nem találunk valamit, még nem jelenti azt, hogy nem is létezik. Vagy folytatni kell a kérdezősködést, vagy feladni a továbbnyomulás szándékát. Nem árt észben tartani, hogy a természet nem véletlenül állít korlátokat a telhetetlen ember elé."
Tendzin Gjaco
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - október 20. |
|
|
|
"Úgy érzem, különbség van a szellemi természetű konfliktusok és az indulat között, amelyet ezek a konfliktusok idéznek elő. Ha nem vagyunk képesek kifejezni, megfogalmazni szellemi ütközéseink élményét a világgal, akkor ez szenvedést okoz nekünk. A szenvedés pedig haragot, indulatot vált ki belőlünk. És később, amikor már valamilyen módon megtanuljuk kifejezni mentális konfliktusainkat, ezeket az élményeket ezután is az indulat, a harag megnyilvánulásai fogják kísérni. Ezért olyan fontos mindenkor megtalálni a szenvedés kifejeződési formáit. Nem annyira az indulatokét, a haragét, hanem már korábban a szenvedését."
Tendzin Gjaco
|
|