Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - november 18. |
|
|
|
"Akik nem ismerik eléggé a karma lényegét, gyakran érzik úgy, hogy a karmikus törvény igazságtalan. Azt mondják, hogy ismernek igen vallásos, tisztességes és szeretetre méltó embereket, akik mégis nehéz és gyötrelmes életet élnek, míg közismerten hitvány alakok élete sikeres, ők maguk boldogok. Ebből többen arra a következtetésre jutnak, hogy egyáltalán nem is létezik karmikus törvény. Mások meg olykor éppen az ellenkező végletbe esnek és teljesen babonásak lesznek. Minden apró történés mögött karmikus okot sejtenek. Vagy épp az ártó szellemeket okolják egy enyhébb nátháért is. A karma működése nem közvetlenül és gyorsan kiosztott jutalmak és bűntetések formájában nyilvánul meg. A törvény ok-okozatisága bonyolult rendszert alkot időben is. Az újraszületések valamelyikében jelentkeznek a korábbi tetteink (mint okok) következményei. Jól meghatározható az okok és következmények közötti kapcsolat abban az esetben, ha nem-végrehajtott cselekedetekről beszélünk. Ezek ugyanis egészen biztosan nem lesznek semmilyen következménnyel az újraszületéseinkre, ha tehát a negatív cselekedeteket most elkerüljük, később nem lehetünk miattuk boldogtalanok. De az igaz, hogy az elkövetett, akár pozitív, akár negatív tettek sohasem veszítik el a későbbi hatás lehetőségét, vagyis előbb-utóbb megmutatkoznak a következményeik."
Tendzin Gjaco
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - november 17. |
|
|
|
"A modern tudomány elért egy szintre, ahol elbizonytalanodott. A fizikusok a fizikai valóság természetének kutatásában odáig jutottak, hogy nem találják a fogalmakat a szilárd anyag lényegének megragadásához. Nem tudják azonosítani az anyagot, következésképpen nem tudjuk, mi és meddig nevezhető anyagnak. Így aztán ma már a tudósok kezdik az anyagot holisztikusan látni, sokkal inkább kölcsönös viszonylatok rendszerében, mint elkülönült konkrét tárgyként."
Tendzin Gjaco
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - november 16. |
|
|
|
"Kétféle ima létezik. Az imák legnagyobb része egyszerű emlékeztető rigmus, amelyek a kötelességeinkre, az előírásokra, a törekvéseinkre és a vallásgyakorlat mindennapi feladataira emlékeztet bennünket. Ezek a versek, bár imák, de valójában a helyes viselkedés, beszéd dolgaiban igazítanak el minket, és a hétköznapi gondok megoldásában segítenek minket. Az imádkozás nálam napi négy órát vesz igénybe. Ebben az imák másik, fontosabb része is helyet kap. Ezek inkább elmélyülések, főleg az együttérzés, a megbocsátás és az üresség fogalmának megragadasást, vizsgáló, értelmező szellemi gyakorlatokat jelentenek. Része az istenség megjelenítése, a mandala megidézése, és hozzá tartoznak azok a tantrikus gyakorlatok, amelyek során a halál és az újraszületés élményeit, pillanatait képzeljük el. Én naponta nyolszor végzem el ezeket a gyakorlatokat. Nyolc halál és nyolc újraszületés naponta. Kötelességemnek érzem, hogy felkészüljek a halálomra. Ám amikor valóban eljön, nem tudom, hogyan boldogulok vele."
Tendzin Gjaco
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - november 15. |
|
|
|
"Azért haragudni, mert mások dícsérik ellenségeinket, oktalan és helytelen dolog. Ha valaki kedveli valamelyik ellenlábasunkat, legalább békesség, elégedettség van a szívében. Legalább benne pozitív érzéseket keltett az a másik, akit mi utálunk. Örömöt, sőt boldogságot érez, és tulajdonképpen nekünk is örülnünk kellene, hogy így van. Nekünk ellenségünk valaki, másnak mégis a boldogságot jelenti. Ha lehetséges, inkább helyeseljünk, bólogassunk a dícsérő szavakra, mintsem tönkretegyük a másik boldogságát."
Tendzin Gjaco
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - november 14. |
|
|
|
"A beszéd és a testmozgás, vagyis a gesztusok, amelyek gondolkodásunk folyamatát kísérik, nem lehetnek ellenőrizhetetlenek. Nem szabad engednünk, hogy hanyag vagy zabolátlan, harsány megnyilvánulásaink legyenek. Ahogy az idomár fegyelmezi, csillapítja a vad és akaratos paripát, szakszerű, módszeres és hosszadalmas képzésnek vetve alá, úgy kell korlátok közé terelni, szelidíteni vadul csapongó, disszonáns szavainkat, gesztusainkat. Rendezetté, szabályossá, kiszámíthatóvá kell tennünk őket, és olajozottan kell működtetnünk a szellemi folyamatok, a beszéd és a gesztusok egész rendszerét. Már maga Buddha megalkotta az elme fegyelmezésének módszerét. Három fokozatú képzést hirdetett: az első fokozat a viselkedés magasabb iskolája (síla), a második az elmélyülés magasabb iskolája (szamádhi), a harmadik pedig a bölcsesség magasabb iskolája (pradzsná)."
Tendzin Gjaco
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - november 13. |
|
|
|
"Aki sokat tud, de nem használja a tudását, olyan mint a pásztor, akinek egyetlen saját birkája sincs, csakis idegen birkákat őriz. A tanulás és a tudás igen fontos, de éppen ilyen fontos a megszerzett tudás használata. Aki nem gyakorolja magát a gondolkodásban, nem mélyül el, annak a tudása mit sem ér. Az ilyen tudás semmilyen szellemi fejlődést, gyarapodást nem jelent, semmilyen segítséget nem nyújt a valóság igazi természetének megismeréséhez."
Tendzin Gjaco
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - november 12. |
|
|
|
"Számtalan csillag és csillagkép látható ma az égen. Mindez fokozatosan jött létre az évmilliók során, s az ember fokozatosan fedezte fel, ismerte meg őket. Ebben az egészben az a legérdekesebb, hogy annál több csillagot és csillagképet látunk, minél jobb távcsövet tudunk készíteni. Vagyis minél több csillagot akarunk látni, annál többet látunk. Egyre több és több csillag, egyre több élet! Kimeríthetetlen a világ, mert végtelen."
Tendzin Gjaco
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - november 11. |
|
|
|
"Nem lehet elég sokszor mondani, hogy ha így megy tovább, az ember elpusztítja magát a földön. Mindannyiunknak meg kell tanulnunk nem csak magunkért, a családunkért, az országért dolgozni, hanem az egész emberiségért. Nagyon régimódi dolog országban, nemzetben gondolkozni, amikor az egész föld van veszélyben. Az ember túlélésének egyetlen lehetősége az egyetemes felelősség vállalása. Hiszek benne, hogy érdemes ezt hajtogatnunk, olykor óriási tömegeket mozgatnak meg egyéni kezdeményezések. Az új század emberének be kell látnia, hogy ha meg akar maradni, nincs más választása, mint a közös felelősség vállalás, s ennek szorgalmazása. A jövőben csak az az ember ér valamit, aki úgy tud élni és dolgozni, hogy közben közös érdekeinket is figyelembe veszi."
Tendzin Gjaco
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - november 10. |
|
|
|
"Azért akarunk örökké élni, mert szeretjük magunkat. Meg azért, mert boldogan élünk. Ha az életünk nyomorúságos lenne, inkább azt kívánnánk, hogy rövid legyen."
Tendzin Gjaco
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - november 9. |
|
|
|
"Képes-e az elme önmagát szemlélni? Igen is, meg nem is. Azért nem, mert nem lehet egyszerre alanya is és tárgya is a cselekvésnek. Vagyis nem lehet egyszerre cselekvő és nem cselekvő. Ám az elme mindenbe beleavatkozik, amivel kapcsolatba kerül, akár akarja, akár nem, akár tud róla, akár nem. Mindent észlel. És leginkább akkor aktív, amikor róla van szó. Mégsem képes önmagával foglalkozni teljes kapacitásával. Pedig ő a legalkalmasabb és legfontosabb eszköz önmaga megtisztítására, szabályozására. Az elme önmaga termtője minden pillanatban. Ezért lényeges a felelőssége."
Tendzin Gjaco
|
|